Hala Tuju Perkembangan Pendidikan Di Malaysia Era Semasa & Masa Depan Terhadap Pembangunan Insan Dan Negara

 

 

 

5 Aspirasi Sistem Pendidikan Malaysia

 

 

 

1.

 

Akses Pendidikan

 

2.

 

Ekuiti Pendidikan

 

3.

 

Kualiti Pendidikan

 

4.

 

Perpaduan

 

5.

 

Kecekapan Sistem

 

 

 

1. Akses Pendidikan

Ø  Memastikan anak-anak di Malaysia mendapat hak pendidikan yang sama rata dan mengurangkan jurang perbezaan di dalam sistem pendidikan.





Ø  Akses pendidikan yang sama rata dalam kalangan rakyat Malaysia akan melahirkan lebih ramai lagi insan-insan yang terdidik dan celik akal yang mana dapat membantu memajukan kehidupan diri sendiri, keluarga, masyarakat dan negara.



2.
Ekuiti Pendidikan

Ø  Mengurangkan jurang pendapatan, sosioekonomi, dan gender dalam kalangan pelajar di bandar dan di luar bandar.

Sebagai contoh; Jurang gender di antara pelajar perempuan dan lelaki.




 

 


Ø  Bagi memastikan pembangunan insan dan negara dapat dicapai, guru-guru haruslah melaksanakan pedagogi yang lebih kreatif dan inovasi.

Ø  Kerajaan juga perlu memainkan peranan dengan mengadakan ceramah di sekolah untuk menggalakkan pelajar lelaki melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi.

Ø  Bagi ekuiti yang membabitkan jurang pendapatan dan sosioekonomi, kerajaan telah mengambil lebih ramai lagi pelajar dari golongan B40 untuk dimasukkan ke dalam Sekolah Berasrama Penuh(SBP).

           




Ø  Ekuiti pendidikan membolehkan pelajar-pelajar yang kurang berkemampuan juga berpeluang untuk menimba ilmu pengetahuan untuk meningkatkan daya berfikir bagi membangunkan potensi diri.

Ø  Potensi diri yang dimiliki akan menjadi penyumbang dalam membantu memacu pembangunan negara.

 

3. Kualiti Pendidikan

Ø  Melonjakkan pencapaian negara dalam kelompok teratas dalam pentaksiran antarabangsa seperti TIMSS dan PISA dalam masa 15 tahun.

 


Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS)

Programme International Student Assessment (PISA)

v  Diadakan bagi mengkaji penguasaan pelajar antarabangsa dalam subjek Matematik dan Sains.  

v  Ujian ini adalah bagi menguji tahap penguasaan remaja berusia 15 tahun terhadap keupayaan membaca, Sains dan Matematik.

 

Ø  Menghasilkan pendidikan bertaraf dunia.



        Ø  Kualiti pendidikan yang baik akan turut melahirkan insan yang berkualiti yang celik dalam                     bidang ilmu pengetahun dan kemahiran terutama yang melibatkan Sains dan Matematik.

Ø  Keadaan ini seterusnya dapat meningkatkan mutu modal insan untuk memajukan sektor perindustrian negara.

Ø  Kualiti pendidikan yang baik akan menghasilkan pendidikan di Malaysia yang bertaraf dunia dan setanding dengan negara-negara lain.

 

4. Perpaduan

Ø  Menerima, menghormati, dan menghargai nilai, budaya, dan pengalaman dari pelbagai kaum dan etnik dapat diterapkan kepada pelajar.

Ø  Pendidikan menjadi ‘alat’ membentuk perpaduan kaum bagi memastikan keamanan negara yang dihuni oleh pelbagai kaum yang seterusnya dapat bersama-sama berganding bahu memajukan negara.


5. Kecekapan Sistem

Ø  Kecekapan sistem pendidikan bagi memastikan keberhasilan guru dan kemenjadian pelajar-pelajar pada masa kini.

Ø  Kecekapan penyampaian, kawalan dan pengurusan menentukan keberhasilan pendidikan.

Ø  Penyediaan pengajaran guru yang cekap menerusi latihan guru yang profesional dapat melahirkan pelajar-pelajar yang berkualiti.

Ø  Pelajar yang berkualiti seterusnya akan menjadi modal insan atau tenaga kerja yang akan menyumbang kepada pembangunan negara.

 

 






RUJUKAN

Zaini Abdullah. (2020). Modul perkembangan pendidikan di Malaysia falsafah dan dasar. Malaysia: Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Petah Wazzan Iskandar. (2019, November 30). Akses, ekuiti tema penting pendidikan     negara. Berita Harian Online. Diperoleh daripada     https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2019/11/633437/akses-ekuiti-tema-penting-pendidikan-negara

Laman Web Rasmi Kementerian Pendidikan Malaysia. (2015). Pengenalan kepada     Programme International Student Assessment(PISA). Diperoleh daripada https://www.moe.gov.my/images/kpm/Arkib/PISA2015/Ringkasan%20Eksekutif     %20Pengenalan%20PISA%202015.pdf

 

 

Sekian….TERIMA KASIH ; )


Hasil kerja:

-IZAL BIN BAHARUDDIN -

-D20201094318-



Comments