ANALISIS HALA TUJU PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA ERA MASYARAKAT TRADISIONAL DARI ASPEK PEMBANGUNAN INSAN DAN MASYARAKAT

 

Definisi Pendidikan

Menurut Imam Al-Ghazali, Pendidikan merupakan suatu proses kegiatan yang dilakukan secara sistematik untuk melahirkan perubahan yang progresif pada tingkah laku manusia. Seterusnya, pendidikan menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010) adalah segala perihal mendidik. Oleh itu, pada pandangan saya, pendidikan merupakan sebuah proses pengajaran dan pembelajaran di mana terdapatnya ilmu baharu yang akan diketahui dalam proses tersebut.

Pekembangan Pendidikan Era Masyarakat Tradisional

Pendidikan semasa era masyarakat tradisional hanyalah suatu keperluan sebagai ikhtiar hidup dalam masyarakat seperti memburu, bertani, bertukang dan nelayan. Ia juga merupakan pendidikan jenis informal. Hal ini demikian, pendidikan semasa era ini adalah tertumpu kepada perbezaan gender dan status sosial dalam masyarakat demi kelangsungan hidup berkeluarga dan bermasyarakat. Kurikulum yang menjadi kepentingan adalah aspek Fardu Ain dan Fardu Kifayah iaitu al-Quran, as-sunnah serta kitab-kitab yang dibawa oleh pedagang-pedagang Arab dari negara Arab dan Mesir dijadikan sebagai sumber rujukan. Oleh itu, perkara yang dipelajari melibatkan pengajian Quran, Hadis, Fiqh, Tauhid dan Tasawuf. Tenaga pengajarnya pula terdiri daripada para saudagar, pedagang dan pendakwah Islam yang berasal dari Timur Tengah. Hala tuju pendidikan semasa era masyarakat Melayu tradisional terdiri daripada enam komponen utama iaitu:



Rajah di atas menunjukkan hala tuju pendidikan era masyarakat Melayu tradisional yang boleh dibahagikan kepada enam bahagian. Berikut merupakan penerangan yang lebih terperinci bagi setiap jenis hala tuju pendidikan era masyarakat Melayu tradisional :

      I.         Adat, adab dan warisan

Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), adat didefinisikan sebagai peraturan yang diamalkan secara turun-temurun iaitu sejak dahulukala di dalam sesebuah kehidupan masyarakat sehingga ia menjadi hukum dan peraturan yang harus dipatuhi. Menurut Zurakintan Abdul Razak dan Che Ibrahim Salleh (2015), adab bermaksud etika atau tatacara yang baik dalam melakukan sesuatu pekerjaan sama ada ibadah atau muamalah sesuai dengan tuntutan Al-Quran dan al-Hadis. Seterusnya, warisan menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010) adalah sesuatu yang diwarisi secara turun-temurun yang dijadikan peninggalan kepada generasi akan datang. Oleh itu, hala tuju Pendidikan era masyarakat Melayu tradisional yang pertama adalah adat, adab dan warisan. Ibu bapa, ahli keluarga dan masyarakat sekeliling memainkan peranan dalam elemen hala tuju pendidikan ini. Ia boleh dipelajari melalui penglihatan, pendengaran dan pemerhatian. Melalui elemen hala tuju pendidikan tersebut, akhlak seseorang individu dapat dibentuk seperti etika, tingkah laku, budi bahasa dan adab sopan. Selain itu, keselamatan individu seseorang dapat ditingkatkan melalui ilmu mempertahankan diri yang dipelajari seperti ilmu persilatan. Hal ini kerana, silat merupakan suatu ilmu seni bela diri yang diwarisi dan termasyhur semasa zaman kegemilangan Kerajaan Kesultanan Melayu Melaka. Seterusnya, dari segi ekonomi adalah ilmu pertukangan dan ukiran, pertanian, perniagaan, pelayaran, penangkapan ikan dan perburuan. Misalnya, masyarakat Melayu tradisional terkenal dengan kepakaran ilmunya dalam pelayaran dan pembuatan kapal layar suatu ketika dahulu. Institusi pendidikan bagi elemen hala tuju pendidikan era masyarakat tradisional adalah rumah, madrasah, masjid dan istana.



   II.         Agama Islam

Agama Islam pada asalnya telah disebarkan oleh pedagang-pedagang Islam dari Arab. Ciri-ciri agama Islam yang bersifat toleransi, adil dan rasional telah menarik minat golongan istana untuk menganut agama Islam dan seterusnya mendorong masyarakat pada ketika itu untuk bersama-sama menganut agama Islam. Ibu bapa, tuan guru, lebai, tokoh agama yang merupakan saudagar, pedagang dan pendakwah Islam dari Timur Tengah yang bergelar Sayyid, Sheikh atau Maulana menjadi peranan utama dalam penyebaran ilmu agama Islam dalam kalangan masyarakat era Melayu tradisional. Kurikulum yang menjadi kepentingan adalah aspek fardu ain dan fardu kifayah yang bersumberkan al-Quran, al-Hadis serta kitab-kitab yang dibawa dari tanah Arab dan Mesir. Perkara-perkara yang dipelajari ialah pengajian al-Quran, Hadis, Fiqh, Tauhid dan Tasawuf, Bahasa Arab dan tulisan jawi. Tenaga pengajarnya adalah terdiri daripada para saudagar, pedagang dan pendakwah Islam dari Timur Tengah. Selain itu, akhlak Rasulullah dijadikan teladan dan panduan terutamanya peribadi seseorang muslim. Institusi yang dijadikan sebagai tempat pengajaran dan pembelajaran adalah istana, rumah pembesar, madrasah, masjid dan pondok. Pembelajaran agama dijalankan setiap selepas waktu solat fardhu lima waktu iaitu pada waktu siang dan malam.



Contoh keadaan sekolah pondok di Tanah Melayu

 III.         Undang-undang dan Peraturan

Undang-undang dan peraturan diwujudkan adalah bertujuan untuk menjaga keamanan dan keselamatan masyarakat di sesebuah kawasan atau pentadbiran. Oleh itu, semasa era masyarakat Melayu tradisional, sistem perundangan negeri-negeri Melayu meliputi undang-undang adat dan undang-undang bertulis. Undang-undang adat adalah peraturan yang berasaskan amalan kebiasaan dalam kehidupan masyarakat. Ia tidak ditulis atau dicatatkan tetapi dihafal secara turun-menurun dan menjadi peraturan yang mesti dipatuhi. Undang-undang bertulis pula merupakan himpunan peraturan larangan dan adat istiadat dalam bentuk bertulis. Antara contoh undang-undang dan peraturan yang terdapat ketika era masyarakat Melayu tradisional adalah seperti Hukum Kanun Melaka dan Undang-undang Laut Melaka. Hukum Kanun Melaka bermula sejak kemunculan Kerajaan Kesultanan Melayu Melaka iaitu adat Melayu dijadikan sebagai asas hukum. Ia adalah mengenai moraliti dan keadilan, menghormati tradisi dan struktur sistem kekeluargaan. Hukum Kanun Melaka adalah mencakupi 44 fasal yang meliputi persoalan adat. Selain itu, Undang-undang Laut Melaka merupakan penjelasan tentang tugas nakhoda yang diberi kuasa seperti seorang Raja iaitu Raja di lautan. Undang-undang laut ini hanya dilaksanakan di lautan dan kapal sahaja. Oleh itu, jelaslah bahawa masyarakat Melayu tradisional mempunyai undang-undang dan peraturan tersendiri yang dijadikan panduan bagi menjaga kedaulatannya demi kesejahteraan rakyat.



Gambaran keadaan di Laut Selat Melaka suatu ketika dahulu

 IV.         Patriotisme

Hala tuju pendidikan era masyarakat Melayu tradisional bagi elemen patriotisme adalah bertujuan untuk melahirkan rakyat yang setia dan mendaulatkan raja. Semasa era masyarakat Melayu tradisional, sifat patriotisme ditanam dalam diri anggota masyarakat bagi membentuk masyarakat yang sanggup mempertahankan raja dan tanah air. Oleh itu, sesebuah kerajaan itu dapat meluaskan empayar kerajaan pemerintahannya disamping membentuk negeri yang stabil dan aman. Sifat ini menjadi keutamaan dan ditekankan terutamanya kepada para pahlawan yang akan berjuang bagi mengawal keselamatan raja, pembesar dan rakyat. Oleh itu, melalui semangat patriotisme yang kental ini mampu melahirkan seseorang individu yang mempunyai jati diri yang tinggi.

    V.         Komunikasi

Penggunaan bahasa Melayu dijadikan sebagai bahasa perantaraan pada era masyarakat Melayu tradisional bagi mengangkat bahasa Melayu sebagai bahasa ‘lingua franca’. Bahasa Melayu telah digunakan secara meluas iaitu dalam urusan pentadbiran, hubungan diplomatik dan perdagangan. Bahasa Melayu adalah mudah difahami dan bahasa yang utama di rantau ini pada ketika itu. Ia telah digunakan oleh pedagang-pedagang asing untuk berhubung dengan pegawai di Melaka. Selain itu, penggunaan tulisan jawi sebagai tulisan rasmi dalam persuratan turut telah berkembang dengan baik. Perkara ini dapat dibuktikan terdapatnya tulisan jawi pada batu bersurat di Terengganu. Oleh itu, secara langsung perkara ini mampu membentuk sebuah masyarakat yang mempunyai penguasaan ilmu yang pelbagai.



Bahasa Melayu sebagai ‘lingua franca’ untuk berkomunikasi oleh masyarakat tradisional di Tanah Melayu.



Penggunaan tulisan jawi pada Batu Bersurat Terengganu.

 VI.         Masyarakat

Hala tuju pendidikan era masyarakat Melayu tradisional seterusnya adalah pada elemen masyarakat itu sendiri yang bertujuan untuk membentuk masyarakat bersatu padu, aman dan harmoni. Masyarakat Melayu pada era itu adalah terdiri daripada pelbagai keturunan antaranya adalah Melayu, Bugis, Jawa, Banjar, Kampar, Rawa, Minang, Mandailing dan lain-lain lagi. Manakala kaum di Tanah Melayu pada ketika itu terdiri daripada kaum Melayu, Cina, India, Kadazan, Iban, pribumi orang asal dan lain-lain. Kewujudan ini berlaku disebabkan oleh proses penghijrahan. Oleh itu, walaupun mempunyai latar belakang masyarakat yang berbeza, adalah menjadi keutamaan untuk membentuk masyarakat yang bersatu padu, aman dan harmoni.



KESIMPULAN

            Kesimpulannya, pendidikan semasa era masyarakat Melayu tradisional adalah secara informal dan keutamaannya adalah bertujuan untuk mengekalkan kestabilan dan keharmonian masyarakat. Oleh itu, Falsafah Pendidikan era masyarakat Melayu Tradisional tebahagi kepada tiga bahagian iaitu metafizik, epistemologi dan aksiologi. Falsafah pendidikan melalui metafizik adalah menerangkan tentang Raja sebagai bayangan Tuhan, Raja berdaulat, Tuhan sebagai pencipta serta kepercayaan dan ketaatan. Seterusnya, falsafah pendidikan dari segi epistemologi adalah ilmu untuk kehidupan iaitu agama, kesatria, komunikasi, pentadbiran, perdagangan dan undang-undang. Selain itu, falsafah pendidikan dari segi aksiologi adalah etika iaitu adab, adat, kiasan tamsil dan ibarat. Oleh itu, jelaslah bahawa hala tuju pendidikan era masyarakat Melayu tradisional adalah sebagai satu keperluan untuk ikhtiar hidup disamping mengekalkan kestabilan dan keharmonian masyarakat.







RUJUKAN

Adi Fadli. (2018). Konsep Pendidikan Imam Al-Ghazali dan Relevansinya dalam Sistem Pendidikan di Indonesia. Journal of Education and Religious Studies. Diperoleh daripada http://ejournal.kopertais4.or.id/sasambo/index.php/elhikam/article/view/3087.

Dewan Bahasa dan Pustaka. (2010). Adat. Dalam Kamus Dewan Edisi Keempat (p. 8). Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Dewan Bahasa dan Pustaka. (2010). Pendidikan Dalam Kamus Dewan Edisi Keempat (p. 350). Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Dewan Bahasa dan Pustaka. (2010). Warisan Dalam Kamus Dewan Edisi Keempat (p. 1801). Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Zurakintan Abdul Razak dan Che Ibrahim Salleh. (2015). Pemikiran Melayu Tentang Ilmu dan Adab dalam Puisi Melayu Tradisional. International Journal of the Malay World and Civilisation, 3(2), 121-129. Diperoleh daripada https://pdfs.semanticscholar.org/8dd0/185a8e9bd90d1081dfd84044e8d173e242fe.pdf.






Hasil kerja:

MUHAMMAD 'AIZAT BIN SHAHZAN

-D20201094315-

Comments