ANALISIS HALA TUJU PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA ERA PENJAJAHAN TERHADAP PEMBANGUNAN INSAN DAN NEGARA

 

DEFINISI PENDIDIKAN

Menurut Aas Siti Sholichah (2018), secara bahasa definisi pendidikan mengandung arti bimbingan yang dilakukan oleh seseorang (orang dewasa) kepada anak-anak, untuk memberikan pengajaran, perbaikan moral dan melatih intelektual. Pendidikan merupakan pemangkin terhadap kehidupan manusia yang lebih sejahtera ke arah peningkatan hidup yang lebih sempurna, kebijaksanaan pengurusan dalam pengendalian ekonomi keluarga, kewibawaan dalam hubungan sesama manusia serta keseimbangan diri dari segi fizikal, mental dan spiritual (Samruhaizad Samian @ Samion dan Azahan Awang, 2017).

PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA ERA PENJAJAHAN

Perkembangan pendidikan era penjajahan ini berlaku dari tahun 1511 hinga ke tahun 1957. Pendidikan ini dikembangkan bertujuan untuk mengekalkan cengkaman kuasa, penyebaran agama Kristian dan penguasaan ekonomi. Dalam pendidikan ini telah menerapkan ideologi termasuklah leberalisasi, polarisasi, isolisasi dan dualisme. Penjajah pada masa ini juga ingin mengagung budaya dan warisannya. Pendidikan pada masa ini telah membentuk sekolah vernakular atau sekolah yang menggunakan bahasa ibunda seperti sekolah Inggeris, sekolah Melayu, sekolah Cina dan juga India. Tambahan lagi, sekolah, kurikulum, peperiksaan dan guru-guru adalah berbeza. Rajah tersebut menunjukkan hala tuju pendidikan era penjajahan Inggeris.



HALA TUJU PENDIDIKAN ERA PENJAJAHAN INGGERIS

*    Matlamat Pendidikan

Matlamat bagi pendidikan era penjajahan ini adalah mengukuhkan ‘Dasar pecah dan perintah’ bagi membolehkan Inggeris terus mengekalkan kuasa, menguasai ekonomi dan meluaskan penyebaran agama Kristian. Dasar pendidikan British bukan bertujuan untuk mengangkat martabat penduduk, tetapi sekadar memenuhi ‘tanggungjawab sosial’ yang paling minimum (2009).

 

*    Jenis Pendidikan

Dasar ‘pecah’ dan ‘perintah’ yang diamalkan oleh pihak British menyebabkan wujud segregasi kaum mengikut kawasan dan kegiatan ekonomi (2016). Keadaan ini telah memperkenalkan pendidikan formal. Sekolah mula dibangunkan mengikut lokasi kaum. Misalnya, Sekolah Inggeris di bandar, Sekolah Melayu di kampung, Sekolah Cina di kawasan perlombongan dan bandar dan Sekolah Tamil pula di ladang. Kurikulum, buku teks, peperiksaan dan pengajar mengikut negara asal dilaksanakan iaitu guru sekolah Inggeris adalah dari England, guru sekolah Cina pula dari China dan sekolah Tamil pula dari India.
Sekolah Melayu Di Kampung


Sekolah Cina Di Kawasan Perlombongan Dan Bandar


Sekolah Tamil Di Ladang






*    Institusi

Pada era penjajahan Inggeris, sekolah vernakular (sekolah yang menggunakan bahasa ibunda) diwujudkan seperti sekolah Inggeris, sekolah Melayu, sekolah pondok dan sekolah vernakular bagi kaum Cina dan India. Pembentukan sekolah Cina di Malaya oleh komuniti Cina hanya bermula pada tahun 1829 apabila orang-orang Cina telah dibawa masuk ke Tanah Melayu secara beramai-ramai oleh British untuk bekerja di lombong-lombong bijih timah di Perak dan Selangor (Nur Atiqah dan Ong P. L, 2017). Perkembangan sekolah vernakular Tamil sebenarnya bermula semasa perkembangan ladang getah, kelapa, kopi dan tebu di mana ramai buruh di ambil bekerja di ladang-ladang tersebut (Nur Atiqah dan Ong P. L, 2017).

 

*    Kurikulum

Selain itu, kurikulum dalam pendidikan era penjajahan Inggeris ini adalah berbeza. Bagi sekolah Melayu, ianya menekankan pelajaran Membaca, Mengarang, Ejaan, Menulis, Ilmu kira-kira, Ilmu alam, Latihan Jasmani dan Kemahiran Hidup (perkebunan, penternakan dan pertukangan). Bagi sekolah Inggeris pula ianya menyediakan pelajaran untuk peperiksaan Cambridge Overseas School Certificate. Tambahan lagi, ianya menawarkan mata pelajaran Sains, Ilmu Alam, Pendidikan Jasmani, Bahasa Inggeris, Sejarah Eropah dan Matematik. Akhir sekali adalah bagi sekolah Cina, kurikulum yang dijalankan ialah Hafalan Klasik Lama, Ilmu Hisab, Lukisan, Nyanyian, Latihan Jasmani, Sejarah, Ilmu Alam dan Moral. Kerajaan Manchu mula memberi bantuan kewangan kepada pendidikan orang Cina di Tanah Melayu untuk menyebarkan ideologi kepada pelajar-pelajar.

Bagi pembangunan insan, kurikulum jenis ini dapat mengubah sistem pendidikan tradisional. Perubahan yang amat ketara berlaku apabila Inggeris mula menguasai negeri-negeri Melayu. Bagi pembangunan negara pula ianya mengakibatkan pihak Inggeris telah membuat beberapa laporan termasuklah Laporan Barnes (1950), Laporan Fenn-Wu (1951), Ordinan Pelajaran (1952) dan Laporan Razak (1956) disebabkan wujudnya sekolah vernakular. Keadaan ini menyebabkan sektor pekerjaan bagi penduduk adalah berbeza disebabkan aliran mereka yang berbeza. Jika kurikulum ini diteruskan, kemajuan negara memang tidak dapat dicapai kerana tiada kesatupaduan dalam masyarakat.

Kerajaan Manchu


KESIMPULAN

Sebagai rumusan, pendidikan era penjajahan yang bermula dari tahun 1511 sememangnya mengukuhkan kuasa ekonomi, politik, sosial dan agama. Dari aspek metafizik, kedatadangan penjajah ini adalah menghakis kuasa mutlak pribumi. Penjajah mewujudkan undang-undang sendiri untuk mengekalkan kuasa mereka dan mengagungkan budaya dan warisan mereka sendiri serta fahaman mereka adalah material.

            Dari aspek epistemologi pula, pendidikan adalah berpelbagai jenis termasuklah dualisme pendidikan, liberalisasi pendidikan, indoktrinasi pendidikan, deskriminasi pendidikan, polarisasi pendidikan, isolisasi pendidikan, ideologi pendidikan, pendidikan formal dan pendidikan vernakular.

            Dari aspek aksiologi, penjajah mengagungkan tamadun barat. Nilai pula berbentuk subjektif dan mempunyai pelbagai budaya. Status sosial adalah berbeza dan mengalami perubahan landskap budaya masyarakat.

            Pendidikan era penjajahan ini telah meninggalkan kesan terhadap pembangunan insan dan negara. Kesannya, sehingga tahun 1956, Ordinan 1952 tidak menghasilkan perubahan yang besar kepada pembangunan insan dan negara kerana ia tidak memberikan kepuasan kepada semua pihak. Manakala, kaum Cina terus menguruskan pendidikan mereka sendiri tanpa campur tangan kerajaan dan struktur persekolahan Melayu tinggal seperti sediakala.






Rujukan

Aas Siti Sholichah. (2018). Teori-Teori Pendidikan Dalam Al-Qur’an. Jurnal Pendidikan Islam,

7(1). DOI: https://core.ac.uk/download/pdf/267897122.pdf

 

Thukiman, Kassim & Mohd. Nasir Zaliza. (2009). Aspek pendidikan dalam hubungan etnik. In:

Hubungan Etnik di Malaysia: Perspektif, Teori dan Praktik. UTM Press, Skudai, Johor.

Ms 155-184. Diperoleh daripada http://eprints.utm.my/id/eprint/14766/

 

Mohd Faris Dziauddin, Nasir Nayan & Kamarul Ismail. (2016). Mengukur perubahan segregasi kaum

di Malaysia menggunakan Indeks Entropi dan Sistem Maklumat Geografi (GIS): Kajian kes Negeri Perak bagi

tempoh 1991-2000. Malaysian Journal of Society and Space, 12(4), 12 – 25.

DOI: http://www.ukm.my/geografia/images/upload/2x.geografia-mac16-mohdfaris-edam1.pdf

 

Nur Atiqah Tang & Ong P.L. (2017). Latar Belakang Sejarah Sistem Pendidikan dan Masyarakat Majoriti Minoriti di Malaysia.

Institut Kajian Etnik (KITA), UKM. Diperoleh daripada https://www.ukm.my/kita/wp-content/uploads/5.Manuskrip-ICIP.Dr-Atiqah-_-Prof-Ong-B.pdf


Samruhaizad Samian @ Samion & Azahan Awang. (2017). Pendidikan Sebagai Komponen Kualiti               Hidup Masyarakat Pinggir Bandar. Asian Journal of Environment, History and Heritage, 1(1),                 267- 280. DOI: http://spaj.ukm.my/ajehh/index.php/ajehh/article/viewFile/26/47

 

Hasil kerja:

- Amenda Alannie Anak Ambrose Luta (D20201094316)-

Comments