ANALISIS HALA TUJU PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA ERA PASCA MERDEKA TERHADAP PEMBANGUNAN INSAN DAN NEGARA.

 

Perkembangan Pendidikan Malaysia

Pendidikan di Malaysia bermula dari Era Masyarakat Melayu Tradisional iaitu sebelum Portugal menjajah Tanah Melayu pada tahun 1511 yang mempelajari tentang falsafah hidup dan ketuhanan.  Pendidikan pada era ini bertumpu terhadap perbezaan gender dan status sosial dalam masyarakat serta perkembangan pendidikan agama Islam. Pendidikan kemudiannya berkembang pada era penjajahan kuasa asing iaitu pada tahun 1511 iaitu pendidikan untuk mengukuhkan Dasar Pecah dan Perintah yang dilaksanakan oleh British. Dasar ini hanya membenarkan sekolah rendah dan sekolah menengah didirikan serta bahasa pengantar untuk sekolah-sekolah tersebut adalah bahasa Inggeris. Kurikulum untuk dasar ini adalah terhad iaitu keupayaan menguasai kemahiran asas 3M (Membaca, Menulis dan Mengira). Kemahiran ini dilaksanakan untuk memahami Kesusasteraan Inggeris, Ilmu Alam, Sejarah, Ilmu Kesihatan dan menguasai Ilmu Hisab (Geometri dan Algebra). Kemudiannya, pendidikan berkembang semasa era pasca merdeka yang lebih tertumpu kepada penyatuan semua kaum menerusi sistem pendidikan dan menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa pengantar utama dalam sistem pendidikan. Oleh itu, pendidikan era pasca merdeka adalah lebih kepada pendidikan untuk pengeratan perpaduan kaum yang berupaya memajukan negara. Namun persoalannya, bagaimanakah perkembangan pendidikan Malaysia memberi kesan terhadap pembangunan insan dan negara? Isu ini yang akan kita bincangkan dengan lebih lanjut dan mendalam dalam esei ini.

 

 



Reformasi Struktur Pendidikan.

Era pendidikan sebelum merdeka wujud 5 jenis sekolah terasing iaitu sekolah Melayu, sekolah Cina, Sekolah India, Sekolah Inggeris dan sekolah agama yang mempunyai sukatan pelajaran yang berbeza mengikut sekolah. Namun semasa era pasca merdeka, reformasi struktur pendidikan telah dilakukan menurut Kementerian Pelajaran Malaysia (2012) iaitu pendidikan asas selama 9 tahun kemudiannya diwajibkan selama 11 tahun (Kementerian Pelajaran Malaysia, 1988), bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar, kukurikulum berorientasikan Malaysia bagi semua jenis sekolah, sekolah kemahiran diperluaskan, agama Islam dan pendidikan Moral diajar untuk meningkatkan kerohanian, moral dan displin. Penerapan nilai keagamaan dalam nilai masyarakat dapat ditingkatkan melalui pengajaran pendidikan Moral dan agama Islam. Penerapan nilai keagamaan dapat meningkatkan moral dan etika dalam diri seseorang yang membentuk akhlak seseorang. Menurut Roslan Mohamad dan Siti Aisyah (n.d) mengatakan bahawa pembangunan akhlak menjadi kejayaan terbesar kepada pembangunan insan kerana merupakan titik penting untuk memacu dan membina tamadun manusia. Reformasi struktur pendidikan telah menjadikan pendidikan di negara kita bertaraf dunia kerana pembangunan sumber manusia dari segi kuantitif dan kualitif yang berupaya menjadi tenaga buruh yang dapat menyumbang tenaga untuk pembangunan negara (Kementerian Pelajaran Malaysia, 2012). Hal ini dikatakan kerana pendidikan yang bertaraf dunia merupakan pendidikan yang membolehkan negara kita berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan negara lain dalam melahirkan insan yang bersepadu, holistik serta komprehensif.



(Sebelum) Pendidikan sebelum Kemerdekaan iaitu Sekolah Cina di Tanah Melayu

 



(Selepas) Pendidikan selepas Merdeka

 

Latihan Guru Dipertingkatkan

Perkembangan pendidikan era pasca merdeka adalah guru diberi banyak latihan yang boleh memantapkan prestasi guru dalam mendidik anak muridnya. Pada era Sebelum Merdeka dan Era Pasca Merdeka, era sebelum merdeka guru-guru banyak diimport dari negara British untuk sekolah Inggeris manakala sekolah Melayu terdiri dari imam masjid (Zaini, 2020).  Semasa era pasca merdeka, guru diberikan latihan intensif dengan mewajibkan guru-guru mendapat kelulusan dalam Bahasa Melayu barulah mereka dapat menjadi guru. Hal ini kerana guru harus menggunakan Bahasa Melayu untuk menerapkan bahasa kebangsaan dalam diri murid supaya mereka dapat menjadi insan yang berkualiti tinggi serta fasih dalam Bahasa Melayu. Kemudiannya, pendidikan guru diperkukuhkan lagi menurut Akta Pendidikan (1996) untuk membolehkan Kementerian Pendidikan mengadakan program pendidikan guru di peringkat sijil, diploma dan ijazah. Melalui latihan ini, guru dapat dilatih untuk menjadi contoh modal insan yang telah dibentuk menjadi acuan yang dikehendaki oleh guru-gurunya. Di samping itu, latihan yang diberikan juga dapat meningkatkan kemahiran guru dalam kelas kerana mempunyai kelayakan yang boleh menghasilkan murid atau modal insan yang berkualiti tinggi dan mampu bersaing dengan negara luar. Murid-murid yang berkualiti tinggi inilah merupakan modal insan yang mampu melakar nama baik Malaysia di persada antarabangsa dan mampu meningkatkan pembangunan negara. Hal ini kerana pendidikan yang berkualiti tinggi menunjukkan sesebuah negara dengan negara luar bahawa mereka mampu menghasilkan modal insan yang elit dari segi pelajarannya melalui pendidikan yang diberikan oleh guru-guru.



(Sebelum) Guru-guru yang mengajar di sekolah vernakular cina



(Selepas) Guru-guru yang mengajar di sekolah mendapat latihan yang melayakkannya menjadi guru

 

Sukatan Kurikulum dan Peperiksaan yang sama

Sukatan kurikulum dan peperiksaan yang sama adalah penting dan wajib digunakan kepada semua jenis dan kategori sekolah seragam dengan kehendak negara. Hal ini dikatakan demikian untuk mewujudkan sebuah identiti pendidikan yang mencerminkan perpaduan rakyat dalam negara Malaysia (Nur Atiqah & Ong.L.P, 2017). Sukatan kukurikulum yang sama di sini bermaksud perkara-perkara seperti sosio-budaya, keperluan, ekonomi dan lain-lain dimasukan dalam pembelajaran murid agar kualiti pendidikan dapat disampaikan kepada murid-murid dengan lebih berkesan. Kemudiannya, murid akan diuji kefahaman sukatan pelajaran yang dipelajari melalui peperiksaan awam iaitu SPM untuk melihat sejauh mana pelajar-pelajar ini faham akan sukatan pelajaran yang ditetapkan. Kukurikulum yang diajar ini juga mampu melahirkan murid yang berkeyakinan dan mampu menghadapi cabaran dan rintangan dalam kehidupan dengan mengaplikasikan sukatan pelajaran yang dipelajari dalam kehidupan seharian mereka. Secara tidak langsung, pembangunan insan dibina dalam diri pelajar menerusi sukatan pelajaran yang diajar oleh guru kerana sukatan pelajaran ini mengandungi nilai-nilai murni seperti bertanggungjawab, amanah, toleransi, berdikari dan lain-lain dalam membentuk pelajar yang mempunyai akhlak yang baik. Selain daripada itu, pembangunan negara juga dapat ditingkatkan kerana pelajar telah diberikan pendidikan percuma supaya semua murid mendapat tahap pendidikan yang sama rata walaupun mereka adalah pelajar yang berasal dari kawasan pendalaman.

 

 

Aliran yang Pelbagai

Aliran sekolah pada tahun 70an mempunyai 4 aliran sekolah iaitu Melayu, Inggeris, Cina dan Tamil dan bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua untuk meningkatkan pembangunan negara iaitu ditulis pada Kementerian Pelajaran Malaysia (2012). Kemudiannya, sekolah teknik dan vokasional dibangunkan untuk melahirkan pelajar sederhana dalam akademik memilih bidang kemahiran diminati mengikut kecenderungan murid. Hal ini dapat meningkatkan pembangunan negara kerana kursus kemahiran di sekolah vokasional dapat melahirkan tenaga kerja mahir yang boleh menjadi tenaga buruh yang dapat menyumbang tenaga dalam pembangunan negara. Di samping itu, sekolah pendidikan khas untuk murid dibuka agar semua lapisan masyarakat mendapat pendidikan yang dapat sepatutnya agar mereka tidak ketinggalan dengan murid-murid yang lain.

 

Bahasa Melayu atau Bahasa Kebangsaan sebagai penghantar.

Bahasa Melayu merupakan matapelajaran yang wajib dipelajari yang bertujuan untuk melengkapkan murid dengan keterampilan berbahasa dan berkomunikasi dengan rakan-rakan yang lain. Semasa era pasca merdeka, Bahasa Melayu memang ditekankan untuk mewajibkan penggunaan Bahasa Melayu digunakan dalam semua aliran sekolah kerana bahasa tersebut dapat mewujudkan perpaduan dalam diri masyarakat kerana diterapkan dalam diri pelajar dari mereka kecil lagi. Hal ini kerana kemahiran Bahasa Melayu dapat membantu murid untuk menggunakan Bahasa Melayu secara berkesan dalam kehidupan harian dan untuk pembelajaran seumur hidup seperti dalam pergaulan seharian, meningkatkan komunikasi antara sesama masyarakat dan mengeratkan hubungan silaturahim antara masyarakat. Di samping itu , penggunaan Bahasa Melayu dapat melahirkan murid yang seimbang dan harmonis dari segi emosi, jasmani, rohani dan intelek pelajar untuk menguasai sesuatu perkara yang diajar dengan mudah. Penerapan Bahasa Melayu dalam diri masyarakat akan menyebabkan masyarakat dapat berkomunilasi antara satu sama lain tanpa menimbulkan salah faham antara satu sama lain. Secara tidak langsung, perpaduan dapat dieratkan melalui penerapan Bahasa Melayu dalam diri masyarakat dan boleh menyumbang kepada pembangunan negara kerana tiada perselisihan faham berlaku antara masyarakat akibat perbezaan bahasa yang digunakan oleh masyarakat. Oleh itu, kesatuan masyarakat boleh dicapai dan menyumbang kepada pembangunan negara.

 

Kesimpulannya, pendidikan memang tidak di sangkal lagi memang mempengaruhi pembangunan insan dan negara. Oleh itu, perkembangan pendidikan dari era melayu tradisional kepada era penjajahan dan seterusnya era pasca merdeka memang membawa banyak perubahan pembangunan insan dan negara. Hal ini dipengaruhi oleh sistem pendidikan yang telah distruktur semula untuk meningkatkan tahap pendidikan dalam negara kita agar negara kita dapat melayakkan diri untuk bersaing dengan negara luar berdasarkan pendidikan negara kita. Pendidikan merupakan elemen yang sangat penting dalam menentukan hala tuju negara kerana mempunyai kaedah yang berkesan bagi membentuk minda, jiwa serta rohani untuk membentuk sebuah masyarakat yang seimbang dari segi agama, pendidikan dan kehidupan seharian mereka.







Rujukan

Kementerian Pelajaran Malaysia. (1988). Laporan Jawatanuasa Kabinet Mengkaji Perlaksanaan Dasar Pelajaran. Kuala Lumpur: Kementerian Pelajaran Malaysia.

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2012). Dasar Pendidikan Kebangsaan. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.

Lembaga Penyelidikan Undang- Undang. (2013). Akta Pendidikan 1996 (Akta 550: Peraturan-peraturan & kaedah-kaedah terpilih). Petaling Jaya: International Law.

Nur Atiqah Tang Abdullah & Ong.P.L. (n.d). Latar Belakang Sejarah Sistem Pendidikan dan Masyarakat Majoriti Minoriti di Malaysia. Unpublished manuscript, Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti Kebangsaan Malaysia. Retrieved December 11, 2020, from https://www.ukm.my/kita/wp-content/uploads/5.Manuskrip-ICIP.Dr-Atiqah-_-Prof-Ong-B.pdf.

Roslan Mohamed & Siti Aisyah (n.d) Pembangunan Masyarakat Ke Arah Kesejahteraan Berteraskan Pembangunan Insan. Akademi Pengajian Islam Unversiti Malaya. Available at http://eprints.um.edu.my/3123/1/S4_RoslanMohamad.pdf (Accessed: 11 December 2020)

Zaini Abdullah. (2020). Modul Perkembangan Pendidikan Di Malaysia: Falsafah dan Dasar. Tanjung Malim, Perak: Universiti Pendidikan Sultan Idris.




                                        


                                        Hasil kerja:- Edlyn Angie Anak Silamat (D20201094317)-

Comments